Yeshua, onze Hogepriester, en onze zonden en zwakheden

07-04-2018

Hebr. 4:15: Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben hebben met onze zwakheden, Maar Die in alle dingen gelijk als wij is verzocht geweest, doch zonder zonde.

De verzen Hebr. 4:13-16 behandel ik graag in de context van het Hogepriesterschap van Yeshua. Rondom dit Hogepriesterschap staan onze zwakheden, verzoekingen die op ons afkomen en de genade en barmhartigheid die we nodig hebben. In Hebreeën komt wordt 17 keer gesproken over de Hogepriester (verder komt het niet in apostolische brieven voor). In de evangelieën en Handelingen komt het wel regelmatig voor, maar dan gaat het over de dan dienstdoende Hogepriester, zoals bijv. Kajafas. Bij het doornemen van de teksten besefte ik mij hoe absurd het is dat nota bene de hogepriester Yeshua de Messias wilde doden. Het is bijna te absurd voor woorden, maar het wordt wel duidelijk hoe zeer de 'godsdienstige' en traditionele mensen de werkelijke Messias verwerpen... Is dat in deze tijd nog zo?...
Dus 17 keer in Hebreeën, waarvan het 10 keer rechtstreeks over Yeshua gaat, en 7 keer wordt de hogepriester in algemene zin genoemd. In de Tenach komt het niet zo vaak voor als ik had verwacht, ongeveer 20 keer. Dat komt vooral omdat in de Torah, bij het geven van de Levtische wetten meestal Aäron bij naam wordt genoemd als het gaat om het bedienen van het Heiligdom. Zie bijvoorbeeld Leviticus 16 waar de instructies voor de Grote Verzoendag worden gegeven.
Opmerkelijk is dat in Hebreeën in de hoofdstukken 2, 3 en 4 Yeshua al als Hogepriester wordt genoemd, terwijl van hoofdstuk 5 pas wordt uitgelegd hoe dit schaduwbeeld in elkaar zit. Het is duidelijk dat het boek Hebreeën gericht was aan degenen die de Torah begrijpen en Hebreeuwse wortels hebben. De reden dat in de Paulinische brieven niet over Yeshua als Hogepriester wordt gesproken zou heel goed kunnen zijn omdat Paulus de Apostel voor de heidenen was, en de gelovigen uit de heidenen bij het woord hogepriester een behoorlijk ander beeld moeten hebben gehad; een beeld dat geen enkele relatie heeft, en zelfs verwerpelijk is, in vergelijking met de heidense priesterdiensten van die tijd... en laten we de RK kerk, met zijn Paus en priesterdiensten ook vooral niet vergeten.
Wel dat als inleiding op het Hogepriesterschap van Yeshua. In hoofdstuk 5 zullen we verder de link gaan leggen en ons verdiepen in de vergelijking van Zijn hogepriesterschap met dat van Aäron en verderop met dat van Melchizedek. Even een overzicht van de tekstplaatsen in Hebreeën tot en met hoofdstuk 4:
Hebr 2:17: Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden des volks te verzoenen. 18 Want in hetgeen Hij Zelf, verzocht zijnde, geleden heeft, kan Hij dengenen, die verzocht worden, te hulp komen.
Hebr. 3:1: Hierom, heilige broeders, die der hemelse roeping deelachtig zijt, aanmerkt den Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Christus Jezus; 2 Die getrouw is Dengene, Die Hem gesteld heeft, gelijk ook Mozes in geheel zijn huis was.
Hebr. 4:14-16: Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden. 15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde. 16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
Kernwoorden vanuit deze teksten als het gaat om ons, : zonden, verzoenen, verzoekingen, te hulp komen, meelijden, zwakheden, vrijmoedigheid, troon van genade, barmhartigheid, genade, geholpen worden. Kortgezegd hebben wij een Hogepriester die:
1. Onze zonden verzoend;
2. Ons helpt als we verzocht worden;
3. Meelijden kan hebben met onze zwakheden;
4. Ons vrijmoedige toegang geeft tot Hem en Zijn troon van genade;
5. Ons barmhartigheid geeft;
6. Ons genade laat vinden;
7. Ons helpt in tijden dat het nodig is.

Ik ga deze punten graag even kort bij langs.

  1. Onze zonden verzoend. Dat is het eerste wat nodig is, anders kun je geen relatie hebben met God de Vader! De grote taak van de Hogepriester onder het Oude Verbond was op Grote Verzoendag verzoening te doen over de zonden van het volk. Verzoening staat altijd in relatie tot vergeving van zonde door bloed, vooral in de Torah.
  2. Hulp krijgen bij verzoeking. Als we verzoend zijn, zal er verzoeking komen. Zoals Jezus na Zijn doop en Zalving door de Geest in de woestijn werd verzocht. Het is een op de proef stellen, of toetsen. De Farizeeën en schriftgeleerden verzochten Jezus telkens om Hem in de val te lokken. Onze Hogepriester helpt ons als we verzocht worden. Dat hebben we ook nodig. Jak 1:14 - verzoeking speelt in op onze begeerten, waardoor we de neiging hebben toe te happen.
  3. Zwakheden: Verzoeking, de tegenstander, wil dus inspelen op onze zwakheden. Het is een gebrek aan kracht. In Rom 8:26 staat dat de Geest onze zwakheden te hulp komt als wij niet weten wat we moeten bidden. Uit Rom 6:19 blijkt dat zwakheden relatie hebben met ons vlees - onze oude mens. Onze Hogepriester kan hier in meelijden. Hij heeft compassie. Uit Heb 4:16 blijkt dat dat meelijden te maken heeft met het feit dat Jezus ook in alles, net als wij verzocht is geweest.
  4. Vrijmoedig naar troon der genade. Yeshua laat ons niet alleen spartelen in een vijandige omgeving. Hij geeft ons een plaats van rust, genade en barmhartigheid. Een veilige plaats, waar we altijd vrijmoedig naar toe kunnen gaan. Vrijmoedig, wat betekent, openlijk, dus zonder schaamte. Deze vrijmoedigheid hebben wij door en in onze Messias Ef. 3:12. 1Joh 2:28 leert ons dat wij die vrijmoedigheid houden als wij in Hem blijven. 1Joh 2:5-6 leert ons dat wij in Hem blijven door Zijn woord te bewaren, en zo wandelen als Yeshua gewandeld heeft!
  5. Barmhartigheid ontvangen: Als we bij Hem komen met een waarachtig hart ontvangen we zijn barmhartigheid, Zijn compassie en ontferming. Yeshua noemt barmhartigheid in Matt 12:7 als een tegenstelling voor het schuldig verklaren of veroordelen van iemand.
  6. Genade vinden. Genade is aangenaamheid, welgevalligheid, lieflijkheid. Hij veroordeelt ons niet. Dat geeft een enorm gevoel van veiligheid, maar ook liefde voor Hem in ons hart. In Jak 4:6 lezen we dat God weerstand biedt aan hoogmoedige mensen; maar nederige mensen geeft Hij genade. Genade betekent dus ook dat God de Vader geen weerstand biedt als wij in vrijmoedigheid, in de Messias tot Hem komen.
  7. Hulp op de juiste tijd. Dan hebben we in onze dagelijkse wandel de kracht en hulp van Yeshua nodig. We lopen tegen dingen aan. Het gaat hier niet zozeer om verzoekingen en onze zwakheden. Die waren al genoemd. We hebben op tijden dat we het misschien even niet weten, in zorgen of problemen zijn gekomen. Hier staat dan eigenlijk een geweldige belofte dat Hij ons op de juiste tijd helpt en bijstaat. Wat een genade.

Zoals we zien heeft onze Hogepriester voor ons een compleet pakket, van verzoening, hulp bij verzoeking, begrip voor onze zwakheden, vrijmoedige toegang tot een plaats van liefde, rust en genade, compassie en ontferming - warmte dus - genade en hulp op de juiste tijd. Wat een grote Hogepriester!

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin